ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 583 ]     

▪ MEDITATIO MORTALIS ▪ № 201 ▫ Wątpić i wierzyć? ▫ cz. 1


m. b. drozd
_


meditatio № 201 ▫ Wątpić i wierzyć? ▫ *




część 1
_


„ Wątpić i wierzyć, Piłacie, to jedno i to samo.
Tylko obojętność jest ateistyczna ”


— Éric-Emmanuel Schmitt, „Moje Ewangelie”: Ewangelia według Piłata, 23


Jedna z najtrudniejszych do zrozumienia i bardzo różnie interpretowanych ksiąg biblijnych, Apokalipsa, odsłania przed nami ostatnią księgę Biblii, by dać nam do zrozumienia nieuchronny finisz świata, który jest teatrem opowiadania się „za” lub „przeciw” Bogu. W teatrze ludzie siadają na widowni i czekają, aż podniesie się kurtyna i odsłoni się scena. Przyglądając się aktorom, widzowie coraz bardziej rozpoznają samych siebie, swój osobisty dramat, najgłębsze motywy, ukryte wspomnienia, nieuświadomione myśli i przekonania. Jakże szybko poznajemy siebie, wpatrując się w kogoś!

Wierzę. W co? w kogo? komu? po co? A jeśli wierzyć, to w jaki sposób to czynić? Co wyznaję w najskrytszym sanktuarium swego człowieczeństwa? Nie chcę udzielać odpowiedzi. Pragnę zaznaczyć, ze wierzący, który nigdy nie wątpił, nie nawróci wątpiącego. Religia, czym-że ona jest? Wytwornym surogatem * wiary? Jesteś sceptykiem? Sceptycyzm jest początkiem wiary. Zatem, co to jest wiara? Odpowiedzieć, znaczy określać, a określać – znaczy ograniczać. Nie odpowiem, ale opowiem. Jeden z najwybitniejszych polskich psychiatrów a także filozof i humanista, Antoni Kępiński, ** tak szeroko rozumiał potrzebę wiary: „Zwykle u największych nawet pesymistów istnieje choćby cień nadziei. Nadzieja bowiem jest warunkiem życia; musi istnieć wiara w przyszłość, gdyż życie jest ustawicznym dążeniem do przyszłości”.



Przeczyć, wierzyć i całkowicie wątpić jest tym dla człowieka,
czym bieg dla konia.
U większości ludzi niewiara w jedno zasadza się
na ślepej wierze w co innego.
Nie sądźmy też,
iż sama wiara może być na diabelskie opętanie lekarstwem,
bo przecież i diabły wiarę mają, a diabłami być nie przestają.
Wpierw musimy wierzyć, a potem wierzymy.
Najcięższe dla niewierzącego w Boga:
że nie ma nikogo, komu mógłby dziękować.
Jeszcze bardziej niż w nieszczęściu
potrzebny jest Bóg do wdzięczności.
Wiedza ma jedną postać, wiara - tysiące.
Wiara jest to pewność bez dowodu.
Ateizm często pokazuje nam,
że wierzymy nie w Boga prawdziwego, a w bożka.
Czym jestem? Co powinienem robić?
W co mogę wierzyć i czego mogę się spodziewać?
Do tego sprowadza się wszystko w filozofii.
Czyż to jest w mocy ludzkiej wierzyć albo nie wierzyć?
Świadome poddanie wszystkich naturalnych władz duszy
miłości nadprzyrodzonej - to wiara.
Wiara – to najdelikatniejsza nić,
z której utkana jest dusza ludzka.
Ta nić prowadzi do Horyzontu Tajemnicy,
gdzie niepojęte staje się pojęte.
Wiara pozbawiona tajemnicy
jest największą zbrodnią przeciwko człowiekowi.



„ Wiara jest miłością do tego, co niewidoczne;
ufnością w to, co niemożliwe i nieprawdopodobne ”


— Johann Wolfgang Goethe


Ludzie tęsknią za boskością, uwielbiają kogoś albo samych siebie – zdarza się, ze jest to obecne w Kościele. Przed jakim cesarzem albo Piłatem staniemy? Przed jakimi bożkami staniemy oko w oko, gdy będą domagały się kultu? Przed sensualnością? *** Przed chciwością? Przed pychą? W końcu, przed nicością? A może drugi człowiek będzie dla ciebie panem i zapomnisz o Tajemnicy, która żyje w Twoim sercu? Gdy tylko wyrazisz wolę i pragnienie wiary, ze jest Ktoś poza tobą, niepojęty Bóg, który pozostawił na Ziemi ślady swojego Objawienia w Jezusie z Nazaretu, odda ci się cały, proporcjonalnie do twego postrzegania świata. Warto oddać się całemu. Gdy oddasz siebie tylko trochę, czyż trochę ciebie można zbawić? Apokalipsa jest zrozumiała tylko dla tych, którzy są otwarci przed Bogiem. Gdy Baltazar ujrzał na ścianie swego pałacu rękę piszącą prorocze słowa, żaden mędrzec babiloński nie potrafił wyjaśnić tego przesłania. Dopiero Daniel odczytał i wytłumaczył Baltazarowi, ze jego królestwo zostanie zniszczone (Księga Daniela 5,1-31). Tylko ci, którzy są wsłuchani w Boga, mają dostęp do tajemniczych Jego wyroków. Kto niczego nie ukrywa przed Bogiem, przed tym też Bóg niczego nie ukrywa.



Kto słowom serca wierzy, ten nigdy nie zginie.
Ten, kto wie, ufa samemu sobie, zaś ten, kto wierzy, ufa innym.
Człowiek musi wierzyć w parę prostych pojęć,
jeśli chce żyć przyzwoicie.
Kto chce zrozumieć naturę wiary religijnej,
niech będzie przygotowany na spotkanie z prostotą.
Trudność rozumienia nie polega bowiem na tym,
że wiara jest złożona, a my prości,
ale na tym, ze my powikłani a wiara prosta.
Jeśli wierzysz, przejdziesz przez wszystkie drzwi zamknięte.
Wątpliwości nie rujnują wiary, lecz umacniają ją.
Religia - to sprawa osobowości,
wewnętrznego przekonania wiary, a nie nauczania.
Ilekroć człowiek z czystym sercem podąży drogą wiary,
zawsze uda mu się połączyć z Bogiem i czynić cuda.
Człowiek, który w nic nie wierzy, boi się wszystkiego.
Nie wyleczy się chorego, który nie wierzy w swoją chorobę.
Kto wierzy w światłość, ujrzy ją,
ciemność istnieje tylko dla niewierzących. [ c.d.n. ]


[ o1. o8. 2o11 ]

______

* Surogat (łac. surrogare, subrogare – wybierać zastępczo kogoś innego; także: podróbka) – rzecz o charakterze zastępczym, używana jako namiastka, substytut innej rzeczy. Pojęcie to jest używane w odniesieniu do szerokiej gamy obiektów o charakterze materialnym (np. do produktów, substancji). Synonimem słowa surogat jest pochodzące z jęz. niem. słowo ersatz (ersetzen – wyręczyć, uzupełnić, odszkodować, zastąpić).

** Antoni Kępiński (ur. 16 listopada 1918 w Dolinie koło Stanisławowa, zm. 8 czerwca 1972 w Krakowie) – polski psychiatra. Kępiński był lekarzem, naukowcem, ale także humanistą i filozofem.

*** Sensualizm (z łac. sensus - zmysł) to pogląd filozoficzny głoszący, ze wszelka wiedza pochodzi od wrażeń zmysłowych (poznanie odbywa się poprzez przeprowadzanie logicznych doświadczeń) i jest tylko bardziej lub mniej złożonym kompleksem spostrzeżeń. W starożytności sensualizm głosili Arystoteles, sofiści, epikurejczycy, cynicy i stoicy. W czasach nowożytnych między innymi Étienne de Condillac, David Hume, Herbert Spencer. Echa sensualizmu, choć w mocno przetworzonej postaci są też obecnie w fenomenologii. Przedstawiciel tego kierunku w teorii poznania, angielski filozof John Locke (1632-1704) twierdził, iż "nie ma niczego w umyśle, co nie istniałoby w zmysłach".

_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _________________ cum Deo



moisey b. drozd
2011-08-02


Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

Archiwum

Dies Et Mens
Wylistowane
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Wylistowane
Dziecięca Kraina

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
Dies Et Mens | Dziecięca Kraina

2 696 340