ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 220 ]     

` ` cichość i czystość Miriam – Matki Jezusa


~ Hortus conclusus, soror mea sponsa, hortus conclusus, fons signatum ~

▫ ▪

` Ogrodem zamkniętym jesteś, siostro oblubienico, ogrodem zamkniętym, źródłem zapieczętowany ` [Pnp 4,12]


▫▫▫▪▪


cichość … ,


mówi się, ze cichość stanowi skrót wszystkich cnót chrześcijańskich. Jest utkana przede wszystkim z cierpliwości, życzliwości, szacunku i przyjaźni dla wszystkich istot, gdyż osoba cicha jest równie delikatna w stosunku do rzeczy, jak i do ludzi. Cichość jest głęboką zgodnością z niepojętą wolą Bożą w każdym jej przejawie, milczącym przyzwoleniem na wszystko, co się zdarza, postawą potrzebną dla tego, kto pragnie oczyścić i rozjaśnić swe oko wewnętrzne. Nie ma życia kontemplacyjnego bez ogromnej cierpliwości. Światło przenika tylko człowieka uciszonego. Od spokoju zależy krystaliczność głębi duszy. Sztuka kontemplowania Boga jako Tajemnicy to umiejętność zachowania spokoju.

Cichość składa się również z wyrozumiałości i miłosierdzia, które ogląda byty w świetle Bożym, biorąc od każdego tylko motywy miłości i nadziei. Św.Jan od Krzyża podkreśli mocno konieczność życzliwości wobec innych dla postępu wewnętrznego. Nasze powołanie jest naprawdę cichutkie i czyste. Miriam, Matka Jezusa nie potrzebowała potępiać świata: on rozsypywał się w proch w zetknięciu z Jej cichością. Podobnie postępować ma człowiek kontemplacji, gdyż i jego posłannictwem nie jest sądzenie ludzi, tylko przynależność do Boga.

▫▫▫▪▪


czystość … ,


nie chodzi tylko o wolność od grzechów ciała, ale o tę delikatność duszy, która strzeże siebie dla radości najwyższych. Być czystym, to umieć stworzyć i zachować swoją samotność z Bogiem, to wewnętrznie odnowić Eden. Wiemy, ze raj ziemski, miejsce czystych rozkoszy, w którym miał zostać umieszczony nowy Adam, wyobrażał Miriam. Typicznie przedstawia ogród zamknięty, w którym króluje bezpośrednie szczęście z życia Stwórcy, otrzymywanego w skupieniu bliskim temu, w jakim u zarania świata trwała natura nieskażona ontycznym „mieć”. Tam jest wszechobecne „być”. Między człowiekiem a Bogiem nie może być nikogo ani niczego. W najczystszej swobodzie pierwszej chwili budzi się i odtwarza bez końca nowe stworzenie, rodzi się w nas Bóg Człowiek.

Cenna jest obojętność na sprawy zewnętrzne, a przez uciszenie przeżywaj u najtajniejszych głębi naszego bytu. Wtedy, tak jak Miriam, zaistniejemy dla najpiękniejszej miłości, uchronimy ją wśród cierpień, lęków i rozstań, aby osiągnęła pełnię i wylała się wokół niosąc pociechę, a w końcu zwarła się w jedno z radością Bożą – jedyną rzeczywistością, która przetrwa, gdy przeminie postać tego świata.


moisey b. drozd
2009-09-20


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2282429