ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 593 ]     

˙ SAMOTNE PSALMY ˙51 ‘Życie — Śmierć’


m. b. drozd
_


psalm 51 – ‘ Życie — Śmierć ’



życie

Myśli, słowa i zdania,
w poszukiwaniu bezczasu …
Szarpię się jeszcze z życiem
liczeniem „za” i „przeciw”.

Życia nie mierzyć czasem,
odmierzać je miłością,
lecz trudne to zadanie,
by miłość udowodnić.

Człowieczy los. Człowieczy?
Nie wszystko może człowiek!
Pragnąć krokiem spokojnym
wędrować z Nieznajomym.


śmierć

A gdy się wypalę, Panie,
zostanie kupka śmieci,
spodnie za duże na brata
i kapcie od pani z ‘Pe-de-tu’. *

Rzeczy spakują w kartony,
książki przestraszą się zgiełku,
świeczniki z żalu zczarnieją,
myszy uciekną po ciemku.

Historię streszczą w dwóch zdaniach:
„urodził się i umarł”,
ksiądz zafałszuje nad grobem,
tak, bym w Edenie ** znów umarł.


[ 2o. o8. 2o11 ]

______

* PDT (PeDeT): dawne centra handlowe.

** Jean Danielou, Teologia judeochrześcijańska, WAM, Kraków 2002, s. 342:

« Eden (hebr. Gan Eden, גַּן עֵדֶן „ogród rozkoszy”; sum. edin „nawodniony”) – biblijny raj stworzony przez Boga dla pierwszych ludzi – Adama i Ewy. U żydowskich proroków, a także w apokryficznej apokaliptyce opisy przyszłego świata odnoszone są do przeobrażonej ziemi. Rajskie warunki będą realizowane pod panowaniem Mesjasza. Raj pojawia się również w pismach wczesnych pisarzy chrześcijańskich. Papiasz pisze między innymi, ze ziemia będzie rodzić niezwykłej ilości owoce i nie będzie drapieżników, a takie rajskie warunki będą osiągalne po zmartwychwstaniu dla męczenników i świętych Starego Testamentu. Justyn Męczennik, w oparciu o Apokalipsę, mesjańskie tysiąclecie odnosi w literalny sposób do ziemi. Także Ireneusz realizacje obietnic eschatologicznych widzi w przemienionych warunkach na ziemi. Laktancjusz opisuje rajskie warunki następujaco:

„Ci, którzy będą wtedy żyli, nie umrą, ale w czasie tysiąca lat zrodzą niezliczone mnóstwo (...). Wtedy słońce stanie się siedem razy jaśniejsze niż teraz. Ziemia ukaże swoją urodzajność i wyda obfite plony (...). Zwierzęta nie będą już żywić się krwią”.

Święty Efrem widzi go jako stałe mieszkanie sprawiedliwych na bardzo wysokiej górze. Powoli zaczyna się kształtować idea powrotu do utraconego Raju ».


_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _________________ cum Deo


moisey b. drozd
2011-08-22


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2267455