ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 37 ]     

~ DEUS – PERSONA et LOGOS ~ ' Bóg - Osoba i Logos ' ; cz. VIII [c.d.]


8. Centrum istnienia
_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________


A. ‘ Ucieczka ‘

Nie można uciec od wezwania Tajemnicy - Boga - Niepojętego. Mimo to człowiek stosuje różne uniki… Może nawet udawać, ze oddaje cześć Niepojętej Ciszy, podczas gdy jego całe życiowe podejście pozostaje tak naprawdę ucieczką z powodu własnej powierzchowności czy komfortu. Słyszymy często : „…daj mi spokój, przecież ja wierzę!”. Zewnętrznie nie ma ‘zastrzeżeń’, ale co się dzieje w całej przestrzeni tożsamości w ten sposób myślącej istoty ludzkiej ? Tego nie wiemy, ale jesteśmy przekonani, ze unik pogłębia jeszcze bardziej przepaść w relacji człowiek – Bóg. Tej relacji lekceważyć nie można, bo szkodzi tylko człowiekowi. Czy można Bogu „zaszkodzić” ? Nie, i nie sądzę. [ Słyszymy też i takie informacje, ze „ gdzieś tam ... sprofanowano Boga”, ale człowiek myślący wie (niekoniecznie wierzący), ze Boga sprofanować się nie da. Jeśli jest taki akt ‘profanacji’ Boga, to w istocie rzeczy taki człowiek czy ludzie sami na sobie dokonują profanacji ]. Ludzka wolność to szacunek, miłość, troska, życzliwość, zrozumienie siebie i innych. Możemy nawet panować nad życiem przy pomocy konfesyjnych i naukowych formuł, dopóki musimy poruszać się wśród różnych wydarzeń i to częstokroć nam się udaje. Ale istota ludzka zakorzeniona jest w Otchłani, której żadna formuła nie zmierzy. Musi mieć dość odwagi, żeby doświadczyć tej Otchłani jako Świętej Tajemnicy Miłości – i wtedy można ją nazwać „Bogiem”.

B. Między panteizmem a wulgarnym teizmem

>> Chrześcijańska teologia – mówi K. Rahner - zajmuje stanowisko pośrednie między panteizmem i wulgarnym teizmem*(6). Bóg jest wszechświatem, całością tego, co istnieje, ponieważ nie można Go oddzielić od zjawisk, których jest Podstawą i Istnieniem. Jednocześnie, nie jest to panteizm, gdyż Bóg nieskończenie przekracza wszechświat i nie jest od niego w żaden sposób zależny. Boga nie można więc zredukować do całości zjawisk ani do „wielkiego systemu”, i w tym sensie nie jest On wszechświatem, ale nie jest to też wulgarny teizm, głoszący, ze „wszechświat” i „Bóg” to dwie „rzeczy”, które można ze sobą dualistycznie zestawić << .


_ __ ___ ____ _____ ______

mens [myśl]
_ __ ___ ____ _____ ______


Artysto Transcendentny

proszę Cię o wiele sił,

abym immanentnie

w moim smutnym ~jestem~

nie zniechęcał się

nie do Ciebie

lecz do samego siebie


Ty Jesteś bliżej mnie

niż ja sam siebie

_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________ ___________[c.d.n.]


wyjaśnienie terminologii

*(6) teizm wiara w jednego boga (por. ateizm; monoteizm; politeizm) transcendentnego (znajdującego się poza i ponad przyrodą; por. panteizm), istotę nadprzyrodzoną i rozumną, osobowego stwórcę świata, stale wpływającego na jego losy (por. deizm).



moisey b. drozd
2009-03-20


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2249318