ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 18 ]     

~ O SENSIE ŻYCIA ~ część III [c.d.]


5. Sprawa sensu życia jest sprawą prywatną

Nie ma sensu mówić o sensie zbiorowości, chodzi zawsze o życie jednostki. Przytoczę Państwu znanego już nam autora, J.M. Bocheńskiego, który dobitnie mówi nam na temat tej indywidualności sensu w taki oto sposób : >>…mamy do czynienia ze sprawą o tyle prywatną, ze zbiorowość (to jest inni ludzie) są wobec niej bezsilni. Naturalnie, ze utrata sensu życia może być w pewnych warunkach skutkiem pewnych układów społecznych, ale bezpośredniego wpływu na ten sens inni ludzie, a więc i zbiorowość, nie mają. Mamy do czynienia ze sprawą prywatną.

Wydaje mi się, ze należy na to położyć nacisk, bo żyjemy w okresie rozpasanej propagandy “społecznej". Jesteśmy wszyscy tak strasznie uspołecznieni, ze nawet istnienia spraw prywatnych nie dostrzegamy. A tymczasem właśnie najważniejsze sprawy człowieka są czysto prywatne; tak, obok sensu życia, cierpienie, miłość, śmierć i tym podobne”. O tym jednak jeszcze później.

Moje twierdzenie daje, przy całej swojej banalności, pewien - jak mówią Francuzi - bouquet spirituel - obrok duchowy, a mianowicie regułę postępowania. Sformułował ją, znacznie lepiej niżbym ja potrafił, poeta (poeci są moim zdaniem mistrzami w takich sprawach), a mianowicie Kipling, w pierwszych wierszach “Do mojego syna":

If you can keep your head when all around you
Are losing theirs and blaming it on you
If you can trust yourself, when all men doubt you.

Ja to rozumiem tak: sensu życia nikt mi nie da. Muszę go znaleźć i zachować sam. Bo ‘keep my head’ znaczy między innymi to właśnie. Nikt mi tu nie pomoże << . [c.d.n.]


Skoro poeci - jak mówi Bocheński - są mistrzami w tych sprawach (żartuję trochę), to dla Was niedzielny prezent :


~ CIEŃ ISTNIENIA ~ - in memoriam Dei


pozbieram cienie minionych dni
spalę emocje, teorie, sny
przybędę do sensu świątyni

przez mgnienie doznań, harmonii, uśmiechów
poszukam istoty w głębi mych łez
odnajdę siebie w początku bytu

TY, KTÓRY JESTEŚ, i ja, który jestem
zacznijmy z sobą rozmowę
czy możesz … , ja wiem, ze Ty wszystko możesz
tylko to … , po co są cienie człowiecze ?

czy cienie to życie, czy życie to cień ?
sprytna konstrukcja Twoja
skąd Platon to czuł, żeś IDEĄ JEST
a my z IDEI w cienie

TY, KTÓRYŚ JEST, nie kończ teandryzmu *
uparcie chcę z Tobą rozmawiać
stworzyłeś mnie i dałeś mi myśl
jesteśmy w pleromie * istnienia
wysłuchaj mnie przeto uważnie

... i tak nam trzeba razem iść


miałem wątpliwość
czy mam Twą ontyczną pieczęć
w swoim istnieniu, myślach, cieniach

chcę być Twym stwórczym przedłużeniem

na zawsze

bez umierania


[ Kowalew, 14.08.2008 ]


* teandryzm [ gr. ]- wzajemne przenikanie się Absolutu i człowieka
* pleroma [ gr. ] - wielość w jedności, pełnia


moisey b. drozd
2009-03-01


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2249965