ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 181 ]     

▐▐ GNIEW▐ asertywność▐▐ część III


Drodzy Przyjaciele,

# # #

mija rok od rozmowy, która zmieniła i przemienia mnie wraz z moim życiem. Rozmawiałem wtedy z wybitnym psychoterapeutą. Poprosił mnie, abym się przełamał i rozmawiał z nim jak równy z równym. Potrafił mnie słuchać, co na samym starcie mnie urzekło, bo mało kto dzisiaj umie wysłuchać. W przebiegu rozmowy zapytał mnie: „Co teraz czujesz, Bogdan?” Odpowiedziałem słowami krążącymi między ziemią a wszechświatem, czyli górnolotnie. On znów mnie przynaglił mówiąc: „Co czujesz teraz? Mnie nie obchodzi, co myślisz, bo myślisz pięknie, ale wyduś to z siebie i powiedz ‘co czujesz’, tu i teraz?” Odpowiedziałem z gniewem i złością: „Jak tak, to powiem Ci, co czuję: czuję się do 'd', do kitu”. Od tej rozmowy zwracam uwagę na to, jak ja się czuję, co ja czuję. Zacząłem pisać. Zacząłem nie bać się rozmawiać, choć w dalszym ciągu mam problem z asertywnością.

W ostatnich miesiącach zadaję sobie pytanie, dlaczego lubię pisać i rozmawiać na tematy, które dotyczą ludzkiej duchowości, psychiki, wiedzy i wiary, zachowań i jak sobie z tym wszystkim radzić. Piszę tylko to, jak ja to czuję i co o tym myślę, i nie chce pouczać. [!!!] Nie chce pouczać. Pytam się siebie dlatego, gdyż kiedyś nie lubiłem rozmawiać, a tym bardziej pisać na temat ludzkiego świata osoby, uznając to za ‘słabość charakteru’. Pytam się też siebie: „Co mi się stało, ze zacząłem pisać, mówić…?” … A stało się! Stało się to, iż rozmowa na te tematy ułatwia mi życie. Stało się to, ze ludzie mówią: „Ty mówisz jak człowiek!” Stało się to, ze rozmowa nie komplikuje i tak skomplikowanego życia, a wręcz przeciwnie, nadaje jakości naszemu życiu, pod warunkiem, ze ta rozmowa będzie mądra, asertywna i, co najistotniejsze, partnerska. Po prostu, ‘chce mi się żyć’ w tym subtelnym momencie życia, gdy ‘nie chce mi się żyć’, gdy wszystkiego mam dosyć, a szczególnie siebie.

Zjawiska gniewu nie można w pełni zrozumieć, gdy obca jest nam przestrzeń ASERTYWNOŚCI. Dziś chcę poświęcić temu trochę ‘miejsca’ w „Dies et mens”. Napiszę nie ze względu na to, ze słowo „asertywność” jest modne i „na fali”, lecz dlatego, ze „asertywność” jako pojęcie uczy szacunku do siebie i innych. Co z tego, ze ludzie wiedzą, co to jest asertywność, gdy tego nie czują. Kiedy nie mamy szacunku do siebie, nie oczekujmy tego od innych.

Wiedzieć i czuć to są dwa światy naszego człowieczeństwa. Te światy mogą być „kompatybilne” [ zgodne, dające się pogodzić, mogące współistnieć bez szkody dla żadnej strony, harmonijne, niesprzeczne ], lub być jak Liebnizowskie monady [ odrębne i nieprzenikalne, pozbawione kontaktu z zewnętrzem, "bez okien" ].

Zapraszam :

# # #


2. Asertywność * - definicja

Asertywność – w psychologii termin oznaczający posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest to umiejętność nabyta.

a] Asertywność to:

• umiejętność wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, życzeń, poczucia winy;

• umiejętność odmawiania w sposób nieuległy i nieraniący innych;

• umiejętność przyjmowania krytyki, ocen i pochwał;

• autentyczność;

• elastyczność zachowania;

• świadomość siebie (wad, zalet, opinii);

• wrażliwość na innych ludzi;

• stanowczość.

b] Osoba asertywna ma jasno określony cel i potrafi kontrolować własne emocje, nie poddaje się zbyt łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób.

c] Asertywność nie oznacza ignorowania emocji i dążeń innych ludzi, lecz raczej zdolność do realizacji założonych celów mimo negatywnych nacisków otoczenia, racjonalną dbałość o własne interesy z uwzględnieniem interesów innych. Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej.

d] Praktyczna asertywność jest niczym innym jak uczeniem innych ludzi jak mają Cię traktować, ponieważ wychodzi z założenia, ze inni ludzie nie wiedzą i nie będą wiedzieć co myślisz i czujesz, dopóki nie dowiedzą się tego od Ciebie. Tak rozumiana asertywność zakłada, ze kiedy ukrywasz swoje emocje, wprowadzasz innych w błąd lub skazujesz na domysły.

e] Diagnozy zachowań nieasertywnych dokonuje się na podstawie zablokowanych w autoprezentacji sfer komunikacji – blokady mówienia „nie”, wyrażania i przyjmowania opinii i krytyki, kontaktu z autorytetem i tłumem (trema), radzenia sobie z poczuciem winy.

# # #


3. Zachowanie asertywne

a] Zachowanie asertywne polega na uznawaniu, ze jest się tak samo ważnym, jak inni, na reprezentowaniu własnych interesów z uwzględnieniem interesów drugiej osoby. Zachowanie asertywne oznacza korzystanie z osobistych praw bez naruszania praw innych.
Charakteryzuje postawę akceptacji siebie, szacunku do siebie i innych.

b] Postawa asertywna towarzyszy ludziom, którzy mają adekwatny do rzeczywistości obraz własnej osoby. Stawiają sobie realistyczne cele, dzięki czemu w pełni wykorzystują swoje możliwości, a jednocześnie nie podejmują zbyt trudnych zadań, co ich chroni przed rozczarowaniem i krytyką otoczenia.

c] Człowiek asertywny swobodnie ujawnia innym siebie, wyraża otwarcie swoje myśli, uczucia, pragnienia. Czyni to w sposób uczciwy, bezpośredni, śmiało, bez paraliżującego lęku, akceptuje swoje ograniczenia, niezależnie od tego, czy w danej sytuacji udało mu się odnieść sukces, czy też nie. Potrafi odpowiedzieć „nie”, zażądać czegoś, co mu się należy, nie lęka się nadmiernie oceny, krytyki, odrzucenia. Pozwala sobie na błędy i potknięcia, dostrzegając swoje sukcesy i mocne strony. Gdy jest w centrum zainteresowania uwagi, potrafi działać bez niszczącego lęku. Akceptuje zmiany w sobie i innych. Potrafi się porozumieć z innymi, potrafi też dochodzić swych praw i egzekwować je. [ c.d.n. ]


○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○

mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis
myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca

○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○


1o4 ○●○ ‘ Veritas odium parit, obsequium amicis ’ ▫▪▫ Prawda rodzi nienawiść, ustępliwość przyjaciół. [ Terencjusz ]

_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _______________ ...cum Deo !



moisey b. drozd
2009-08-12


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2282720