ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 31 ]     

~ DEUS – PERSONA et LOGOS ~ ' Bóg - Osoba i Logos ' ; cz. III [c.d.]


3. Znaczenie słowa „ Bóg ”
_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________


W świecie postrzegamy wiele rzeczy, które można połączyć w coś „jednego”, jakiś jednorodny system. „ Jeśli mówimy 'Bóg' – wyjaśnia Karl Rahner – mamy na myśli Całość rzeczy, ale nie prostą sumę zjawisk, które można zbadać, tylko Całość w jej niepojętym i niewyrażalnym Początku i Podstawie, która przekracza tę Całość, do której zarówno my, jak i nasza eksperymentalna wiedza, przynależymy. Ta Podstawa jest właśnie znaczeniem słowa „Bóg”, Podstawa, która nie jest sumą poszczególnych bytów, ale która spotyka się z nimi w sposób wolny i twórczy, nie tworząc z nich jakiejś ~wyższej całości~ ”.

Karl Rahner w tych słowach w sposób ewidentny niweczy wszelkie panteistyczne *(3) zakusy, które są wciąż żywe a częstokroć wynikają nie ze złej woli, lecz ze złej ontologicznej interpretacji świata, lub jej braku. Wobec powyższych słów pragnę szczególnie to podkreślić, iż :

Bóg nie jest czymś obok innych rzeczy.

Bóg jest milczącą Tajemnicą, absolutną, nieuwarunkowaną i niepojętą.

Tylko taki Bóg istnieje. Tylko taki Bóg może istnieć.

Dlatego Bóg Jest nieuwarunkowaną, lecz warunkującą Podstawą wszelkiego

bytu, Świętą Tajemnicą, ze względu na swą nieustanną niepojętość.


Powróćmy znów do istoty naszego zagadnienia, mianowicie, znaczenia słowa ‘Bóg'. Zacytuję Państwu słowa Karla Rahnera wyjaśniające tę epistemologiczną kwestię, gdyż moja wiedza i doświadczenie dydaktyczne na ten temat są zbyt małe. Po przeczytaniu poniższego tekstu zwrócą sami Państwo uwagę, jak ważna jest epistemologia :

„ Jeśli powiemy ~Bóg~, nie wolno nam wyobrażać sobie, ze każdy dobrze rozumie to słowo i że jedynym pytaniem pozostaje wobec tego, czy to, co wszyscy mamy na myśli, mówiąc ~Bóg~, naprawdę istnieje. Bardzo często człowiek z ulicy wierzy, ze to słowo oznacza coś i słusznie odrzuca istnienie tego ‘czegoś’, ponieważ to, co wyobraża sobie jako znaczenie słowa ~Bóg~, naprawdę nie istnieje. Myśli, ze Bóg to hipoteza wyjaśniająca zjawiska do momentu, w którym nauka dostarczy prawdziwego wyjaśnienia albo ktoś, kim straszy się dzieci, do momentu, w którym uświadomią one sobie, ze nic się nie dzieje, kiedy są niegrzeczne.

Prawdziwy Bóg jest absolutną Świętą Tajemnicą, do której możemy odnieść się jedynie w milczącej adoracji. Jest On bowiem milczącą Otchłanią i przez to Podstawą świata i naszej wiedzy o świecie. Jest On niepojęty z zasady, ponieważ nawet, gdybyśmy mieli odkryć jakieś równanie wyjaśniające świat, nie wyjaśniłoby ono nas samych i to równanie, właśnie dlatego, ze można je zrozumieć, samo zawierałoby się w nieskończonej Tajemnicy ”.


_ __ ___ ____

mens [myśl]:
_ __ ___ ____ _____ ______


- ON -


Jest

nieskończenie
odległym horyzontem


w Nim

to co było
jest i będzie


w Nim

to co jest
było i będzie


w Nim

to co będzie
było i jest


w Nim

światłości zaczyn
nad rozpaczą nocy


[ Wrocław, 13.03.2009 ]

[c.d.n.]



moisey b. drozd
2009-03-14


Możesz dodać swój komentarz.

Podpis:   
E-m@il:   

Proszę wpisać nazwę stolicy Polski (antyspam):


Nie bierzemy odpowiedzialności za zamieszczone komentarze będące indywidualnymi opiniami i poglądami osób je zamieszczających, za które ponoszą oni pełną odpowiedzialność zarówno w sferze prawnej jak i moralnej.
Zastrzegamy sobie prawo do usuwania komentarzy bez podania przyczyny.



Nie ma jeszcze komentarzy. Może Ty dodasz swój?




Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

O mnie
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Kontakt

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
O mnie | Dies Et Mens | Dziecięca Kraina | Kontakt



2250036