m. b. drozd
_
meditatio № 183 - ' Na początku '
…
część 3 - ‘ o świecie refleksje o świcie ’
_
„Gdyby ten świat nie był najdoskonalszy z możliwych,
Bóg by go nie stworzył”
— Gottfried Wilhelm Leibniz
…
Bóg zna świat,
gdyż zamyślił go w swojej „głowie” jakby z zewnątrz,
zanim go stworzył, my zaś zasady świata nie znamy,
gdyż żyjemy w środku i oglądamy już stworzony.
To nie przypadek zrządził,
że znaleźliśmy się na tym świecie.
W nim dane jest nam wzrastać i dojrzewać,
aby osiągnąć inny świat.
W Boskim stworzeniu świata
nie było elementów odkładanych na później.
Światłość stała się nagle jako skończona doskonałość.
▫
Codziennie patrz na świat,
jakbyś oglądał go po raz pierwszy.
Ten, który cię stworzył wie również,
co ma z tobą zrobić.
Ziemia jest twoim okrętem, nie siedzibą.
Choćbyś cały świat przemierzył w poszukiwaniu Piękna,
nie znajdziesz go nigdzie, jeśli nie nosisz go w sobie.
Zagłębienie się w zagadnienie budowy świata
jest jednym z największych i najszlachetniejszych
spośród wszystkich zajęć.
Człowiek powołany został na świat,
a więc jest światu potrzebny.
Świat przyrody jest światem silnych uczuć,
świat techniczny jest bezuczuciowy, zimny.
Radość wielkim jest mędrcem,
bo radość stworzyła słońce i świat.
Smutek niczego nie urodzi.
▫
Nic na świecie nie jest tak sprawiedliwie rozdzielone,
jak rozum; każdy uważa, ze ma go dosyć.
Tak długo, jak pozostajemy na tym świecie,
potrzebujemy znaków.
Mózg człowieka - to unerwiony wszechświat.
Nagroda za dobry uczynek nie jest z tego świata.
Największym urokiem świata jest urok drugiego człowieka.
Najbardziej interesującą powierzchnią w świecie jest twarz ludzka.
Wszystko, co wielkie w naszym świecie zdarza się dlatego,
że ktoś robi więcej niż musi.
▫
„Nikt nie jest samotną wyspą”
— Thomas Merton
…
Pieniądz stał się zboczeniem wieku,
nowoczesną formą Złego i jego przekleństwa.
Kiedyś był narzędziem pozwalającym zbudować szczęście;
dzisiaj jest już tylko anonimową potęgą,
dążącą do zastąpienia go.
Czyniąc z pieniądza cel,
człowiek stał się jego niewolnikiem.
W świecie okaleczonym „egalitaryzmem”
nigdy nie było bardziej absolutnego tyrana.
Najcięższą rzeczą na świecie jest pusta kieszeń.
Pieniądz rządzi światem, tak biednymi, którym go brak,
jak i bogatymi, którzy są jego niewolnikami.
Dla chciwych mało całego świata.
Pozory rządzą światem,
a sprawiedliwość jest tylko na scenie.
W dzisiejszym życiu świat należy tylko do głupców,
do niewrażliwych, do podekscytowanych.
Prawo do życia i do zwycięstwa
zdobywa się dziś nieomal tymi samymi sposobami,
jakimi zdobywa się zamknięcie w domu wariatów:
niezdolnością do myślenia,
niemoralnością i hiperekscytacją.
Żyjemy w świecie,
w którym jeden wariat tworzy wielu wariatów,
lecz jeden rozsądny człowiek tylko niewielu rozsądnych.
Refleksja przychodzi zawsze za późno.
Jako myśl o świecie pojawia się ona dopiero wtedy,
gdy rzeczywistość zakończyła już swój proces kształtowania
i stała się czymś gotowym.
Zaobserwowałem, ze aby „osiągnąć coś” na tym świecie,
trzeba udawać głupiego.
Ludzie ograniczeni a przy tym fanatycy
stanowią plagę ludzkości.
Biada państwu, w którym tacy ludzie mają władzę.
Są nietolerancyjni i pozbawieni wszelkich skrupułów.
Uważają, ze cały świat kłamie,
a tylko oni mówią prawdę.
▫
Świat jest sumą tego, co przeminęło.
Nie istnieje coś takiego jak doskonałość.
Świat nie jest doskonały.
I dlatego jest piękny.
Patrząc na świat nie można się nie dziwić.
Poezja jest stara jak świat i skończy się dopiero z nim razem.
Wynaleziono pług, aby zaspokoić głód chleba,
i wynaleziono poezję, aby zaspokoić głód piękna.
Jeśli człowiek i świat w swej ewoluującej postaci pochodzą od Boga,
to może i inne Jego dzieła także będą ewoluować,
na przykład Biblia czy Kościół?
Świat się zmienia bez sumienia?
Takie są ewangelie świata,
jacy ich apostołowie.
Jaka miłość - taki człowiek.
Milczenie nie istnieje w naszym życiu jako cel sam w sobie.
Ma służyć czemu innemu.
Milczenie jest matką mowy.
Całe życie milczenia ma prowadzić do ostatecznej afirmacji,
którą można ująć w słowa, afirmacji wszystkiego,
dla czego żyliśmy na tym świecie.
W wieczności Bożej istnieje tylko jedno: trwanie;
w czasie istnieje tylko jedno: przemijanie. [ c.d.n. ]
[ 15. o6. 2o11]
_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _________________ cum Deo
|