Warning: mysqli_query() expects at least 2 parameters, 1 given in /index.php on line 71
ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 251 ]     

» » CREDO ET SCIO « « część 1


» » WIERZĘ I WIEM « «
_ __ ___ ____ _____ ______


« « Bóg-kosmos-panteizm-materia-duch » »



Drodzy Przyjaciele,


temat, który w ogromnej syntezie chcę przedstawić, nie należy do „przyjemnych”, lekkich, lecz zagadnienie to jest potrzebne z tego względu, ze w dużej przestrzeni naszej wiedzy o rzeczach ważnych, takich jak: religia, wiara, filozofia, teologia, sztuka, świat wartości (aksjologia), paradygmaty etc., jesteśmy obecnie „zalewani” - delikatnie mówiąc – nieprecyzyjnością języka i pojęć, intelektualną „nonszalancją”, nieuctwem, sloganami, a szczególnie brakiem poszanowania myśli ludzkiej, szczególnie filozoficznej i teologicznej (historycznej i systemowej), a takowe spotkać można chociażby w mediach, w szkołach, w sektach, grupach scjentystycznych, „new age” *, a nawet w niektórych tendencjach wspólnot chrześcijańskich.

1. Słowo moje nie będzie miało charakteru „contra heresis”, lecz bez ‘emocjonalnej’ interpretacji pragnę odnieść się krytycznie do współcześnie głoszonych ‘hasełek’ głównie takich, że: „Bóg jest Naturą, Wszechświatem, Kosmosem”… , zamazując w ten sposób – może i nieświadomie – aspekt kluczowy RELIGII, jakim jest aspekt OSOBOWY. Chcę to niezwykle mocno podkreślić, że:

► religia jest wtedy i tylko wtedy, gdy przedmiotem wiary jest OSOBA, a nie coś w ogóle poza kategorią osoby, np. jakaś siła, moc, pył, kosmos, natura, niewiadoma, nicość, stan psychiczny, a nawet jakaś wartość, … tego jest ogrom ◄
Jeśli przedmiotem wiary nie jest osoba, to nie mamy do czynienia z religią, lecz z systemem wartości; z czymś, co zwolennikom poprawnej myśli ludzkiej, filozofii systemowej ciężko jest określić i zamknąć klamrą pojęć! Boga nie można zamknąć w pojęciach, bo w swojej istocie jest Niepojęty i nie może być 'pojęty'(!), ale droga do Niego powinna być drogą pojęć i poetyką rzeczywistości. Spójrzmy na człowieka! Taki kruchy, mały, choć w swej nieporadności bywa czasem wielki. Czy odważylibyśmy się powiedzieć, ze człowiek może być ‘pojęty’ przez drugiego człowieka?

Nikt nikomu nie broni w coś nieosobowego wierzyć! Przecież można wierzyć -nawet współcześnie - w ‘głupotę’ jako źródło wszelkiej wiedzy, lecz chodzi o nazwanie tego zjawiska tak, jak myśl ludzka poprzez wieki to określiła, scharakteryzowała i uporządkowała. Gdy tego współczesne "wierzenia" nie wezmą pod uwagę, to właśnie w taki oto sposób powstaje „irracjonalny tygiel”, w który wrzuca się bardzo wiele przeróżnych pojęć metafizycznych; metodologicznie, kulturowo, religioznawczo, sprzecznych często ze sobą, a na dodatek owocem tego jest jeszcze większa nieokreśloność. Tygiel służy do przetapiania substancji szlachetnych, nie służy zaś do tego, aby wszystko do niego wrzucano „co jest pod ręką i co jest wygodne”.

2. Bóg zatem - głównie i przede wszystkim – jest osobą. Relacja Boga do świata nie jest pierwotnie relacją partycypacji w istnieniu (tomizm), lecz relacją międzyosobowej więzi (personalizm). Pokrewieństwa między Bogiem a stworzeniem nie trzeba szukać na gruncie mechaniki rządzącej istnieniem, lecz na gruncie więzi międzyosobowej. Wreszcie, wiedzę o ‘osobie’ możemy posiadać nie na podstawie racjonalnych spekulacji, lecz objawienia osoby. Bóg objawił się w Osobie - w Jezusie z Nazaretu. [c.d.n.]
_


przypis :


* New Age (z ang. Nowa Era, Nowa Epoka, Ruch Nowej Ery) – to nieformalny, wielopostaciowy i wielowymiarowy, alternatywny ruch kulturowy, który narodził się umownie w latach 60. XX wieku w USA, a następnie zdobył liczne grono zwolenników na całym świecie.


○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○

mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis
myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca

○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○



263 ○●○ Nie mogę pojąć, co to znaczy: „modlić się o szybką beatyfikację i kanonizację”? Co szybka beatyfikacja czy kanonizacja zmieni? Co? Kogo? Gdzieś ‘głębiej', owo ~szybko~ ma takie znamiona, jakby Bóg był mitem, jakby Bóg nie istniał. [bmd]

264 ○●○ Modlitwa nie ma zmieniać postanowień Boga, ale ma zmieniać tych, którzy się modlą. [Søren Kierkegaard]


_ __ ___ ____ _____ ______ ___________ ______________ ... cum Deo !


moisey b. drozd
2009-10-20


Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

Archiwum

Dies Et Mens
Wylistowane
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Wylistowane
Dziecięca Kraina

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
Dies Et Mens | Dziecięca Kraina

2 696 340