Warning: mysqli_query() expects at least 2 parameters, 1 given in /index.php on line 71
ks. Moisey B. Drozd - Dies Et Mens i Dziecięca Kraina
Dies Et Mens
moisey bogdan drozd

     D I E S   ET   M E N S   [ 182 ]     

▐▐ GNIEW▐▐ część IV


4. Świadomość ludzkiego gniewu


Musimy ponosić odpowiedzialność za fakt, ze to my jesteśmy zagniewani, i za wynikające z tego konsekwencje. Oznacza to, ze przyznajemy się do swojego gniewu! Nie powinniśmy się wstydzić tego, ze jesteśmy lub czujemy się rozgniewani. W ten sposób możemy nad gniewem zapanować.

A Pismo Święte przedstawia gniew, jako pojęcie i jako emocję? Bóg jest często przedstawiany w Biblii jak „rozgniewany”. Kiedy czytamy Psalmy, które są przykładem modlitwy terapeutycznej, to znaczy modlitwy autentycznie wyzwalającej uczucia człowieka, znajdujemy sporo tego gniewu: Psalmista modli się sercem, nie umysłem. Oto Psalm 38: „Nie karć mnie, Panie, w Twoim gniewie”; i szereg innych Psalmów mówi o gniewie Pana.

Chrystus gniewał się niekiedy na uczonych w Piśmie, faryzeuszy i swoich uczniów, okazywał swój gniew, nie wstydził się go, atakował: „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy … głupi i ślepi”. Bywał wzburzony i bez skrępowania uzewnętrzniał to. „Zejdź mi z oczu, szatanie” – całkowicie oburzony na Piotra, bez ogródek strofował go. Jego gniew w świątyni, gdy porozwalał kramy… Wybuchający gniewem Chrystus może wprawić nas w zakłopotanie, ale przecież On był człowiekiem, a częścią naszego człowieczeństwa jest zmaganie się z własnym gniewem.


5. Kiedy gniew staje się destrukcyjny, niedojrzały lub grzeszny?


Gniew staje się problemem wtedy, gdy wyzwala gwałtowne reakcje i gdy jest tłumiony. Gdy nie reagujemy na własny gniew, tłumimy go lub powstrzymujemy się przed nim, całkowicie nieświadomie – nie zdajemy sobie sprawy z tego, co robimy. Tłumienie gniewu jest jedną z najbardziej niebezpiecznych rzeczy dla nas. Istotna jest świadomość, ze dopóki tłumimy gniew, dopóty zachowujemy się nieszczerze. Zarówno wobec samych siebie, jak innych. Powstrzymując gniew, zachowujemy się nieco bardziej świadomie, ale wolimy go ostudzić, wyprzeć się go, nie zezwalając na jego uzewnętrznienie. Znów jesteśmy nieszczerzy. To słynne: „Och, nie jestem zły” – mówię śmiejąc się i zgrzytając zębami.

Możemy też „przeintelektualizować” nasz gniew lub usprawiedliwiać go, gdy tymczasem on ciągle istnieje, obecny w naszym wnętrzu. Tłumienie i zatajanie naszych gniewnych uczuć przewija się przez wiele emocjonalnych, psychicznych, duchowych i międzyludzkich problemów. [ c.d.n. ]


○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○

mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis
myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca ▪ mens cordis ▪ myśl serca

○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○


1o5 ○●○ ‘ Verba docent, exempla trahunt ’ ▫▪▫ Słowa uczą, przykłady pociągają. [ sentencja łacińska ]

1o6 ○●○ ‘ Verba volant, scripta manet ’ ▫▪▫ Słowa ulatują, pismo zostaje. [ sentencja łacińska ]

_ __ ___ ____ _____ ______ ____________ _______________ ...cum Deo !




moisey b. drozd
2009-08-13


Pozostałe wpisy:

 
Dies Et Mens
Dzień i Myśl

Archiwum

Dies Et Mens
Wylistowane
Dies Et Mens
Dziecięca Kraina
Wylistowane
Dziecięca Kraina

Dies Et Mens i Dziecięca Kraina - ks. Moisey Bogdan Drozd © 2012
Dies Et Mens | Dziecięca Kraina

2 696 340