6. "Światłość" i "ciemność". Wielki Wybuch ?
_ ___ ____ _____ ______ ________ __________ ____________
"Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię" (Rdz. 1,1). Potem zaś uczynił Bóg rozdział między światłością a ciemnością. Czy chodzi tu o Wielki Wybuch ?
Czy w biblijnym opisie o stworzeniu świata jest zawarta jakaś poetycka sugestia, metafora Wielkiego Wybuchu - początku, jak powstał świat ? Większość wybitnych naukowców twierdzi, ze Wielki Wybuch miał miejsce na początku powstania świata. Jaka jest prawda?
Zanim przejdę do istoty teorii Wielkiego Wybuchu chcę Państwu epistemologicznie wyjaśnić, co to jest „Wszechświat” :
"Wszechświat" - jest to wszystko, co fizycznie istnieje: cała przestrzeń, czas, wszystkie formy materii i energii oraz prawa fizyki i stałe fizyczne określające ich zachowanie. Słowo "wszechświat" może być też używane w innych kontekstach, jako synonim słów 'kosmos', 'świat' czy 'Natura'.
"Wielki Wybuch" (ang. Big Bang) - to model powstania Wszechświata uznawany za najbardziej prawdopodobny. Według tego modelu ok. 13,73 mld lat temu dokonał się Wielki Wybuch - z bardzo gęstej i gorącej osobliwości początkowej wyłonił się Wszechświat (przestrzeń, czas, materia, energia i oddziaływania).
Przed powstaniem teorii Wielkiego Wybuchu obowiązywał powszechnie uznawany pogląd, ze Wszechświat jest niezmiennym i nieporuszającym się układem galaktyk. Pogląd ten wyrażał także Albert Einstein. Lecz nie dziś chcę o tym szczegółowo mówić. Przedstawiłem Państwu definicje Wszechświata i Wielkiego Wybuchu, kreśląc obszar w którym zamierzam się poruszać, a tym samym odnieść się do Biblijnego opisu stworzenia – zanim przejdę do kosmologii. Uczynię to teraz, gdyż później będzie nam lżej zrozumieć to, co mówi nauka.
Świat nauki pragnie powiązać ten fragment Biblii (o stworzeniu świata) z teorią, wedle której wszystko co istnieje miało się zacząć od potężnego wybuchu gęstej i gorącej osobliwości kosmicznej. Interpretuje się więc całe zdarzenie, usiłując własną koncepcję naukową odnieść do biblijnego opisu. W jednym z wywiadów Ks. Józef Tischner udzielił takiej oto ciekawej odpowiedzi :
„… Cóż, ostrzegam przed pochopnymi porównaniami. Zanim spróbujemy to zrobić, postawmy sobie pytanie: o czym tak naprawdę mówi opis stworzenia świata, który znajdujemy w Starym Testamencie?
Żeby na nie odpowiedzieć, trzeba skoncentrować uwagę na całości opisu, a nie tylko na pierwszym zdaniu. Jeśli zaakceptujemy taki sposób analizy tekstu, dojdziemy do przekonania, ze w gruncie rzeczy chodzi tu o odpowiedź na pytanie: jak przezwyciężyć zło? Innymi słowy, biblijny opis stworzenia świata usiłuje odsłonić tajemnicę zła w różnych jego postaciach.
W tym momencie warto odnieść się do kontekstu historycznego. W rejonie zamieszkiwanym wówczas przez Izraelitów istniały wpływy kultury sumero-akadyjskiej, która niosła określone wyobrażenie zła. Ludzie do niej przynależący uważali, ze zło jest wieczne. Bogowie, tworząc świat, sięgnęli po "materię", będącą "żywiołem zła". Tymczasem w Biblii usiłuje się pokazać, ze jest inaczej; po każdym dziele stworzenia - ziemi, wody, dnia, nocy, zwierząt, człowieka - Bóg stwierdza: i dobre było. Różnica jest zasadnicza. Tekst Biblii polemizuje z koncepcją wieczności zła. Świat w swojej istocie jest dobry. Znaczy to, ze zło można pokonać. W Księdze Rodzaju mamy do czynienia z pierwszym wielkim opisem świata, którego podstawą jest myślenie w kategoriach nadziei. W kulturze sumero-akadyjskiej - która różnymi drogami przenikała do kultury europejskiej, tworząc filozofię pesymizmu - nadziei nie ma. Biblijne stworzenie świata nazwałbym początkiem filozofii optymizmu: dobra była i ziemia, i gwiazdy, i człowiek, słowem - wszystko, co ukształtowała ręka Boga”.
_ __ ___ ____
mens [myśl]
_ __ ___ ____ _____ ______
„ Nie jesteśmy sami. Świat się zmienia, a my stanowimy część tej zmiany.
Strzegą nas i prowadzą Anioły ”. [ paulo coelho ]
_ __ ___ ____ _____ ______ ___________ ____________[c.d.n.] ...cum Deo !
|