8. Centrum istnienia
_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________
A. ‘ Ucieczka ‘
Nie można uciec od wezwania Tajemnicy - Boga - Niepojętego. Mimo to człowiek stosuje różne uniki… Może nawet udawać, ze oddaje cześć Niepojętej Ciszy, podczas gdy jego całe życiowe podejście pozostaje tak naprawdę ucieczką z powodu własnej powierzchowności czy komfortu. Słyszymy często : „…daj mi spokój, przecież ja wierzę!”. Zewnętrznie nie ma ‘zastrzeżeń’, ale co się dzieje w całej przestrzeni tożsamości w ten sposób myślącej istoty ludzkiej ? Tego nie wiemy, ale jesteśmy przekonani, ze unik pogłębia jeszcze bardziej przepaść w relacji człowiek – Bóg. Tej relacji lekceważyć nie można, bo szkodzi tylko człowiekowi. Czy można Bogu „zaszkodzić” ? Nie, i nie sądzę. [ Słyszymy też i takie informacje, ze „ gdzieś tam ... sprofanowano Boga”, ale człowiek myślący wie (niekoniecznie wierzący), ze Boga sprofanować się nie da. Jeśli jest taki akt ‘profanacji’ Boga, to w istocie rzeczy taki człowiek czy ludzie sami na sobie dokonują profanacji ]. Ludzka wolność to szacunek, miłość, troska, życzliwość, zrozumienie siebie i innych. Możemy nawet panować nad życiem przy pomocy konfesyjnych i naukowych formuł, dopóki musimy poruszać się wśród różnych wydarzeń i to częstokroć nam się udaje. Ale istota ludzka zakorzeniona jest w Otchłani, której żadna formuła nie zmierzy. Musi mieć dość odwagi, żeby doświadczyć tej Otchłani jako Świętej Tajemnicy Miłości – i wtedy można ją nazwać „Bogiem”.
B. Między panteizmem a wulgarnym teizmem
>> Chrześcijańska teologia – mówi K. Rahner - zajmuje stanowisko pośrednie między panteizmem i wulgarnym teizmem*(6). Bóg jest wszechświatem, całością tego, co istnieje, ponieważ nie można Go oddzielić od zjawisk, których jest Podstawą i Istnieniem. Jednocześnie, nie jest to panteizm, gdyż Bóg nieskończenie przekracza wszechświat i nie jest od niego w żaden sposób zależny. Boga nie można więc zredukować do całości zjawisk ani do „wielkiego systemu”, i w tym sensie nie jest On wszechświatem, ale nie jest to też wulgarny teizm, głoszący, ze „wszechświat” i „Bóg” to dwie „rzeczy”, które można ze sobą dualistycznie zestawić << .
_ __ ___ ____ _____ ______
mens [myśl]
_ __ ___ ____ _____ ______
Artysto Transcendentny
proszę Cię o wiele sił,
abym immanentnie
w moim smutnym ~jestem~
nie zniechęcał się
nie do Ciebie
lecz do samego siebie
Ty Jesteś bliżej mnie
niż ja sam siebie
_ __ ___ ____ _____ ______ ________ __________ ___________[c.d.n.]
wyjaśnienie terminologii
*(6) teizm wiara w jednego boga (por. ateizm; monoteizm; politeizm) transcendentnego (znajdującego się poza i ponad przyrodą; por. panteizm), istotę nadprzyrodzoną i rozumną, osobowego stwórcę świata, stale wpływającego na jego losy (por. deizm).
|